این مرکز از سال  1388 فعالیت خود را آغازنمود و تا این لحظه فعالیت

خود رابا کارگاه های (فرهنگی-ادبی-هنری) ادامه داده است*

*در حال حاظر این مجموعه دارای  9612 جلد کتاب  می باشد

خدمات مرکز : کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 6 تا 17 سال

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضای حقیقی و مجازی*

*برگزاری کار گاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

*بخش های مرکز : کتابخانه کودک و نوجوان ، سالن آمفی تاتر

/امکانات ویژه مرکز : سالن مطالعه کودک و نوجوان / سالن آمفی تاتر

* کارگاه هنری

*امکانات کارگاهی : 3 کارگاه هنری

*خدمات فراگیر : ندارد

روز و ساعات فعالیت : مرکز در شیفت صبح 8 الی 13 روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر*

*پرسنل : 2 مربی فرهنگی /2 مربی هنری /1 مربی ادبی/ 1 نفر خدمات

شرایط عضویت : داشتن حد اقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 12000

تومان برای عضویت در مرکز حقیقی*

*نشانی : اهواز - بهارستان - بیست متری دوم - نبش نیایش دو -

کانون پرورش فکری شماره 5 اهواز

تلفن : 33724847

مسئول مرکز : فرح راضی حویزه

 

اخبار مرکز:

 

  • 1399/12/29 - 20:31
  • تعداد بازدید: 5769
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سمیرا قیومی نویسنده کودک و نوجوان

در یک اثر ادبی، آنچه نباید بنویسم به‌اندازه‌ی آنچه می‌نویسیم اهمیت دارد

سمیرا قیومی نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: یکی از نکات مهم در نوشتن این است که در انتخاب کلمه‌ها و عبارات صرفه‌جویی کنیم و اگر فرض کنیم هر نویسنده یک کیسه کلمه در اختیار دارد، باید نکته‌سنجی و دقت نظر این را داشته باشد که در بهترین جا و به بهترین شکل خرجشان کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سمیرا قیومی نویسنده کودک و نوجوان که در سومین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) حضور داشت، با بیان این مطلب تأکید کرد: باورپذیری در داستان اهمیت بسیار دارد، بنابراین به‌عنوان مثال، در دیالوگ‌نویسی باید دقت کنیم که گفتگوها را با توجه شخصیت‌ها و آنچه در موردشان به خواننده تفهیم کرده‌ایم، بنویسیم.

او توضیح داد: اصطلاحات و منش گفتارها باید منطبق با شخصیت نوشته شوند، همچنین شخصیت‌ها نباید بی‌دلیل زیاد شده و داستان را شلوغ کنند زیرا تمرکز خواننده از بین می‌رود.

وی با اشاره به این‌که، اثر ادبی مثل یک موجود زنده به حیات خویش معنا می‌دهد، افزود: اجزای یک داستان مثل اجزای بدن انسان و خصوصیات اندام‌وار آن، روی‌هم تأثیر دارند و جدا کردن هر جزء موجب اختلال در سایر اجزا خواهد بود.

قیومی در ادامه توضیح داد: برای نوشتن یک داستان رعایت زبان، شخصیت‌پردازی، ایجاد ماجرا، عدم تعادل و کشمکش ضروری است.

مؤلف کتاب «صورتی مثل ابر» در ادامه به مقوله‌ی ابهام در داستان اشاره کرد و گفت: تمام سؤال‌ها در داستان باید پاسخ داده شوند، و از نظر تطبیق با واقعیت‌های دنیای اطرافِ مخاطب ایرادی نداشته باشند.

او افزود: در داستان‌های استعاری و خیالی نیز فضای فانتزی در داستان باید به‌خوبی پرداخت شود و امکان هرگونه ابهام در ذهن مخاطب را به حداقل رساند.

مربی باسابقه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران که در جمع نوجوانان نویسنده‌ی مراکز کانون ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) سخن می‌گفت، به لزوم بهره‌مندی از ادبیات داستانی معاصر و تجربیات زیستی در داستان‌نویسی اشاره کرد و به نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست توصیه کرد که از نویسندگان معاصر و آثار ایشان غافل نشوند.

تعلیق، کشش، شخصیت‌پردازی و تخیل، در داستان ازجمله موارد دیگری بود که قیومی در این جلسه، به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، الهه قنوات پور، بیتا محمدی، شکیبا قنواتی و ریحانه گلستان ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است که سومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور سمیرا قیومی نویسنده‌ی کودک و نوجوان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت